Dialog popular Aziz Sattar

Bujang Lapok 

babak berlakon 1) “Walaupun rupa mu tidak ku kenal tetapi lubang hidungmu tetap jadi pujaan hatiku. 


2) Ahmad Nesfu: Aik... itu bedak ke kapur? 
Ajis: Bedak tuan.... 

3) babak jiran sebelah bilik bergaduh suami isteri - “Saudara berbini je pandai tetapi undang-undang bodoh! 

Pendekar Bujang Lapok 
babak Ajis baca surat walaupun buta huruf 

P Ramlee: Eh apa da terpusing-pusing 
Aziz: Cari dia punya kepala la. Sekali syair!...Alkisah... Alkisah tersebutlah kisah. Sang kancil mengadap ke bawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Firaun... 
P Ramlee: Cit!... mana Firaun pakai sultan... 

babak tiga sahabat bertapa - Cobaan...! 

Nujum Pak Belalang 

Babak dua perompak, Nyawa (S Shamsudin) dan Badan (Pak Ajis) membahagikan harta dalam gua 
Sudin: Satu untuk kau, satu untuk aku, dua untuk kau, dua untuk aku, tiga untuk kau, tiga untuk aku. Lepas tu apa?" 
Ajis: Hentam sajalah 
Sudin: Hentam sajalah untuk kau, hentam sajalah untuk aku. 

Ali Baba Bujang Lapok 
1) babak ketika Ali Baba datang pinjam beras 
Ali Baba: Ya kanda, ni surat pajak, ya kanda, apa orang kaya pun selalu masuk pajak gadai ke? 
Kassim Baba: Apa kamu fikir orang kaya semua senang ke, kadang-kadang pun sesak la... 

2) babak ketika Ali Baba mahu masuk hutan kutip kayu api 
Norsiah: Apesal kanda pakai topi besi? 
Ali Baba: "Kanda masuk soldier lah.. 
Norsiah: Kenapa kanda bukak baju tak bukak topi? 
Ali Baba: Soldier kena turun pangkat dah.. 

3) babak Ali Baba mengaku reporter berjumpa dengan Chief Penyamun (sindiran P Ramlee kepada wartawan yang ketika itu berkrisis dengannya) 
Ali Baba: Hi 
Chief: Hi...kamu ni siapa dah? 
Ali Baba: Reporterlah... 
Chief: Reporter? .. aku bikin gua dalam hutan pun kau taukah? 
Ali Baba: Itu memang saya punya kerjalah 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Macam-macam kan! Apa Kata Anda?