Info Pelik Dan Unik Tentang Google


1. Punca pertama mengapa halaman utama Google sangat minimum untuk ukuran website adalah kerana perancangnya kurang menguasai HTML dan mahukan sebuah halaman yang cepat dan praktik.

2. Dari homepage yang serba kekurangan tersebut, ramai orang berasa ada elemen yang belum diloading sehingga mereka menunggu saja. Akhirnya perancang webnya mengeluarkan mesagge ‘privacy’ untuk menandakan halamannya telah diloading habis.

3. Ciri-ciri “did you mean….” merupakan hasil perbincangan yang sangat lama mengenai posisinya. Dan posisi “did you mean….” sekarang merupakan posisi yang terbaik.


4. Button “I’m Feeling Lucky” hampir tidak pernah digunakan sebelumnya. Ketika Google merancang untuk membuang butang yang telah terpasang itu, entah bagaimana trafik mereka menurun. Terbukti ramai user yang suka menggunakan butang tersebut, sehingga “I’m Feeling Lucky” tetap ada sampai sekarang.

5. Google melakukan perubahan secara kecil dan berkala.

6. Google memiliki jaringan penterjemah terbesar di dunia.

7. Google selalu memperhatikan bagaimana cara user menggunakan search enginenya. Jadi, setiap kali anda menggunakan Google, itu selalu dimonitor oleh Google.

8. Segala email yang anda kirim ke Google akan dibaca dan dibalas.

9. Gmail telah digunakan secara internal oleh Google sebelum dilaunch ke orang ramai.

10.Pekerja Google diberi 20% dari masa bekerja mereka untuk mengembangkan projek mereka sendiri. Google news dan Orkut adalah hasil dari kerja projek ini. 


Ulasan