Blacklist Boleh Renew Roadtax Dan Lesen!!


Baca dulu statement berita di bawah:


KUALA LUMPUR 25 April - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak lagi menyekat urusniaga pembaharuan lesen memandu dan lesen kenderaan motor bagi kes-kes yang tidak dibawa ke mahkamah, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Jelaing Mersat.

Beliau berkata, hanya kes-kes yang dibawa ke mahkamah dan kes jenayah yang berada dalam siasatan Polis Diraja Malaysia atau JPJ sahaja yang akan disenarai hitam lesen memandu dan kenderaan motor terbabit.

"Tindakan menyenarai hitam kenderaan dengan menyekat urusniaga pembaharuan lesen memandu dan lesen kenderaan motor yang dilakukan oleh JPJ adalah selaras dengan kuasa di bawah Seksyen 17(1)(d) dan 29 (1A) Akta Pengangkutan Jalan.

"Tindakan ini diambil terhadap pemandu atau pemilik kenderaan yang melakukan kesalahan lalu lintas,” katanya dalam sesi soal jawab di Dewan Negara hari ini.

Beliau menjawab soalan Senator Datuk Mohammed Najeeb Abdullah yang ingin tahu mengenai kenderaan yang disenaraihitamkan oleh JPJ berdasarkan saman ekor sedangkan kesalahan belum disabitkan oleh mahkamah. - Bernama


Ini bermakna sesiapa yang mempunyai saman tertunggak beribu-ribu terutamanya saman ekor tak payah nak pening kepala lagi. Apa lagi pergilah cepat renew roadtax! Namun kenapa baru sekarang di umumkan? Bagaimana dengan mereka yang dah membayar? Nampak macam sedikit berat sebelah namun tunggu sahaja penjelasan lanjut dari Menteri yang berkaitan.

9 ulasan:

  1. Pena pun dah banyak abis duit pasal saman ekor ni tapi nak buat mcm mane kalau x byr x blh sambung roadtax.

    BalasPadam
  2. Tanpa NamaJulai 29, 2012

    lesen memandu saya telah disenarai hitamkan oleh jpj.sebab ada saman yang belum diselesaikan lagi.ada sesiapa di sini yang mempunyai cara mudah dan cepat untuk menyelesaikam masalah saya ni??jika ada tolong email saya mazlanisulaiman@yahoo.com .

    BalasPadam
    Balasan
    1. cara mudah nye ialah...pegi bayar segala saman tu, pastu kelak lesen ko yg hitam tu akan bertukar putih...tq

      Padam
  3. so sy bole renew roadtx la ye thn.sb sy chck my eg ade 2 saman jpj ,saman had laju tp sy x sign.lagi satu saman polis langgar traffic light tu pn bkn saman yg sy sign.ketiga saman xde BL (blacklist)..so sy bole ke renew roadtax ?

    BalasPadam
  4. kalau ada saman jpj xde cukai jalan n x ada roadtax, boleh renwe roadtax baru x?

    BalasPadam
  5. xde cukai jalan n xde insurance

    BalasPadam
  6. Saya dulu lesen P. Kemudian kemalangan. Lesen saya telah disenarai hitam. So lesen saya tak wujud lagi la yee??

    BalasPadam
  7. Nak tnya ckit.kalau ada saman JPJ ble buat lesen x

    BalasPadam

Macam-macam kan! Apa Kata Anda?