4.3 juta Belum Mendaftar Menjadi Pengundi


      Entri ini di tulis selepas berfikir sejenak tentang pilihanraya.Walaupun umur aku baru menjangkau 26 tahun baru sekali mengundi iaitu pada PRU pada tahun 2008 dahulu.

Ramai kawan-kawan apabila berbicara tentang politik ada yang pro kerajaan dan ada yang pro pembangkang.Hentam sana-sini perlekeh pelbagai isu, Yb ni tidurlah kuat makanlah tapi bila aku tanya mereka dah daftar jadi pengundi ke belum jawapan yang aku dapat amatlah menghampakan. 

Ada yang berumur separuh abad tapi masih tidak mendaftar.Jadi tiada guna menyalak ini tak betul itu tak betul tapi tak dapat mengundi. Kita kena ingat mengundi itu tanggungjawab kita kepada negara,kerana satu undi nasib sesebuah negara boleh berubah.

Di Malaysia kelayakan anda untuk mengundi adalah seperti berikut:
  • Warganegara Malaysia
  • Berumur 21 tahun ke atas
  • Tidak hilang kelayakan di bawah undang-undang(bukan banduan)

  Kita boleh mendaftar sebagai pengundi di tempat-tempat berikut:
  • Semua pejabat-pejabat SPR.
  • Pejabat Pos seluruh Malaysia
  • Wakil parti politik yang di lantik 
Terdapat juga saranan supaya pendaftaran secara automatik di laksanakan oleh SPR namun perkara pokoknya ialah kesedaran kita sendiri menunaikan tanggungjawab.
Bagi yang sudah mendaftar tahniah di ucapkan dan semak pusat mengundi anda di SINI. Kepada mereka yang belum segeralah mendaftar kerana bukan kena bayar pun kan, itukan hak anda lagipun PRU tidak lama lagi.

"Marilah mari kita mengundi,
Jangan lupa kewajipan pada negara"

Ulasan