Review:'Angkatan Seni Baru' Yayasan Negeri Sembilan





Kumpulan Kebudayaan "Yayasan Negeri Sembilan" telah ditubuhkan pada tahun 1988 dengan bermatlamatkan untuk mngekalkan identiti kebudayaan Negeri Sembilan. Sejak ditubuhkan, kumpulan ini ditadbir dan dibiayai sepenuhnya oleh Angkatan Seni Baru (NS) Sdn Bhd


Kumpulan Kebudayaan "Yayasan Negeri Sembilan" telah ditubuhkan pada tahun 1988 dengan bermatlamatkan untuk mngekalkan identiti kebudayaan Negeri Sembilan. Sejak ditubuhkan, kumpulan ini ditadbir dan dibiayai sepenuhnya oleh Yayasan Negeri Sembilan. Pada tahun 1992, kumpulan ini telah didaftarkan di bawah Akta Syarikat 1965 dengan nama Angkatan Seni Baru (NS) Sdn Bhd (ASB). Ianya dimiliki sepenuhnya oleh Yayasan Negeri Sembilan.

ASB telah bergerak cergas dalam pementasan kebudayaan di dalam dan di luar negara. Kumpulan ini telah mendapat pengiktirafan daripada Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan Malaysia atas kejayaan mempersembahkan tarian konsep Malaysia Truly Asia dan telah dipilih mewakili negara mempromosikan kebudayaan negara ini ke Perancis, Sepanyol dan Protugal.

Kumpulan ini biasanya membuat persembahan kebudayaan diiringi oleh kumpulan muzik yang melibatkan penggunaan alat muzik tradisional Negeri Sembilan iaitu Cak Lempong, rebana dan gong. Selain daripada persembahan tarian kebudayaan Negeri Sembilan, mereka juga berupaya menghidangkan tarian-tarian kebudayaan negeri-negeri lain di Malaysia termasuk tarian Cina dan India.

Pada masa kini ianya dianggotai oleh 33 orang iaitu seorang pengurus, seorang jurulatih, seorang jurutari, seorang penyanyi, 22 penari, dan 7 pemuzik. Untuk mengekalkan persembahan terbaik, anggota-anggota kumpulan diberi latihan konsisten. Latihan lebih dititikberatkan kepada tarian tradisional Negeri Sembilan seperti Randai, Endang, Tumbuk Kalang dan Tarian Piring. Di samping itu, tarian rakyat negeri-negeri lain di Malaysia turut dilatih. Kumpulan ini biasanya membuat persembahan kebudayaan secara terus-menerus dan setiap persembahan akan diiringi oleh kumpulan muzik.Lihat gambar aktiviti dan persembahan kumpulan ini di Facebook.

Untuk sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi En Farman bin Othman di talian 06-7628046 atau datang terus ke:

ANGKATAN SENI BARU (NS) SDN BHD
Tingkat 7, Bangunan Yayasan Negeri Sembilan
Jalan Yam Tuan
70000 Seremban
Negeri Sembilan

Ulasan

  1. Salam..
    selain daripada alamat, ada tak no tel untuk menghubungi pihak ASB?
    Sebarang makluman bleh hubungi sy melalui email zaidatulzainal@hotmail.com..Trm ksh..=)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Macam-macam kan! Apa Kata Anda?